donderdag 6 maart 2014

Column: Feest in Montferland!

Terwijl men in Oekraïne elkaar overhoop schiet om te mogen stemmen en Flipje in Tiel rappend niet wetende zielen bestookt, maakt men zich in Montferland druk of het mogelijk gaat regenen op 19 maart. Dit in verband met de verwachte lage opkomstpercentage voor de gemeenteraadsverkiezing. Hoezo? Democratie is een feest! Of toch niet?

Zoals vele weten krijgt uw gemeente meer en meer taken toegeworpen. Een fantastische ontwikkeling, want zorg dichtbij én op maat klinkt iedereen toch als muziek in de oren? Veel invloed op wat u denkt nodig te hebben en daarbij een bekende die het regelt die u ook nog eens zelf kunt uitkiezen! Tenminste als u tien minuten van uw tijd kunt missen om een stemlokaal om de hoek binnen te lopen.

Politiek komt steeds dichterbij, des te meer van belang dat de kiezer het stemrecht serieus neemt, zich verdiept in de standpunten van de verschillende partijen en niet met de grootste kletsmajoors meewaait. Een bewuste keuze is dan ook bijzonder belangrijk. Zie de gemeente als een buurman, die collectief voor u en uw andere buren de boodschappen doet. U moet er toch niet aan denken dat diegene zich als een nare en bemoeizuchtige gluipert gedraagt en uw geld verbrast?

Gelukkig houden wij in Montferland op 19 maart de gemeenteraadsverkiezing, waar u uw eventuele onvrede kunt uiten. Folteren, knevelen en door de knieën zullen ze gaan! Gewapend met een wapen dat vele andere wapens overbodig maakt; Het rode potlood!

Neem deze ter hand, pak hem stevig beet tussen uw vingers en deel gericht genadeloze klappen uit. Een burgeroorlog of feest, geef het een naam, maar laat van u horen!

Mark Heebing