vrijdag 7 maart 2014

D66 kiest voor een verenigingsraad

D66 Montferland wil de verenigingen binnen de gemeente dichter bij elkaar brengen via een verenigingenraad. “Door gemeenschappelijke activiteiten te bundelen worden de verenigingen ontlast en is het voortbestaan van de individuele vereniging eerder gegarandeerd”, aldus Ruth Esselink-Mijnen van D66.

Veel verenigingen hebben gemeenschappelijke belangen. Ze zijn afhankelijk van vrijwilligers, innen contributie, maken begrotingen en afrekeningen, beheren een website, organiseren en promoten festiviteiten, hebben contact met de gemeente betreffende aanvragen van vergunningen en subsidies, etc. Het vinden van voldoende vrijwilligers is vaak een probleem, waardoor het voortbestaan op de tocht komt te staan. Door gemeenschappelijke activiteiten via een verenigingenraad te bundelen, worden de verenigingen ontlast. De gemeente stelt gelden beschikbaar voor de uitvoering. Op die manier zal het effect van samenwerking groter zijn dan wat de afzonderlijke verenigingen in totaal bereikt zouden hebben (synergie). Deelname aan deze verenigingenraad is vrijwillig en zal niet ten koste gaan van huidige subsidieregelingen.