dinsdag 18 oktober 2016

D66’ers op werkbezoek over de grens: Slechte verbinding kost ons kansen

Duitsland is nog altijd onze grootste handelspartner, en wij de hunne. Er liggen daardoor enorm veel kansen in de grensregio. Kansen die nu gemist worden door onbekendheid en onbereikbaarheid. Dit bleek tijdens een werkbezoek van D66 Gelderland aan de Euregio en de hogeschool in Kleef op 12 oktober. “Als gebrekkig grensoverschrijdend OV ons belemmert, dan moeten we de handen ineen slaan om dit te verhelpen”, stelt initiatiefneemster en D66 Statenlid Rita Braam.

De EU stimuleert al jaren studenten om over de grens te gaan studeren. Vooral studenten in grensregio’s zouden sneller bereid zijn om net over de grens te gaan studeren of stage te lopen. Maar wie vanuit Doetinchem naar de hogeschool in Kleef wil, op nog geen 25 km, wil is met het openbaar vervoer al snel ruim 2 uur onderweg. In diezelfde tijd kom je ook tot in Rotterdam of Eindhoven.

Onderwijs over de grens

Vooral jongeren, vaak afhankelijk van het OV, missen hierdoor opleidingskansen. Zoals op de Fachhochschule Rhein-Waal in Kleef. Het onderwijs daar is vrijwel gratis, van hoge kwaliteit en bovendien zijn de meeste studies in het Engels. Met als toelatingseis MBO4 is deze hogeschool een interessante uitbreiding van het aanbod van hoger vervolgonderwijs in de regio. Maar behalve met een bus uit Nijmegen eigenlijk onbereikbaar.

Mogelijkheden bij de Euregio

Voor deze grenskwesties bezocht de delegatie ook de Euregio Rijn-Waal. De Euregio is een samenwerkingsverband van provincies en gemeenten aan weerszijden van de grens. “Onze gemeente is al volop betrokken bij diverse initiatieven van de Euregio, zoals in Interreg-projecten”, stelt Freek van der Duin van D66 Montferland. “Wij ondersteunen de initiatieven van de Euregio voor verbetering en uitbreiding van de OV-verbindingen. Daar profiteren ook jongeren en ondernemers in Montferland van.”

Investeren in verbinden

Het Duitse werkbezoek komt voort uit een onderzoek van D66 Gelderland naar grensoverschrijdend OV in de regio. D66 betreurt het dat kansen net over de grens blijven liggen. Met de Interreg-subsidies is het makkelijker investeren in het grensgebied tussen Nijmegen/Doetinchem en Emmerich/Kleef. “Investeringen in infrastructuur, OV, taalonderwijs en kennisnetwerken zullen zich dubbel en dwars terugverdienen”, aldus Braam. “Zodra duidelijk is hoeveel mensen erop wachten komt die bus er wel.”

2016-10-15-pb-groepsfoto-e1476697631938

Personen op de groepsfoto zijn vlnr:
1. Frank Eetgerink, lid Kernteam D66 Heumen
2. Antoon Kanis, Statenlid D66 Gelderland
3. Stan Hellegers, Statenlid D66 Gelderland
4. Sjaak Kamps, secretaris Euregio Rijn-Waal
5. Joachim Kaufmann, Interreg-projectcoördinator arbeidsmarkt en onderwijs Euregio Rijn-Waal
6. Rita Braam, Statenlid D66 Gelderland
7. Lucia van Milaan, Statenlid D66 Gelderland