donderdag 4 juli 2019

Een week op pad met onze wethouder

De zomervakantie komt bijna in zicht, maar onze wethouder Ruth Mijnen blijft met volle inzet werken aan een beter Montferland. Vorige week was een drukke week voor Ruth en ze geeft een inkijkje in haar mooie baan als wethouder van onder andere Sport, Onderwijs, Jongeren en Cultuur. Het was voor haar een bijzondere week, met veel aandacht voor sport en onderwijs.

Zaterdag 22 juni jl. heb ik een bezoek gebracht aan de Achterhoekse Unieke Spelen in Aalten. Een prachtig evenement met maar liefst méér dan 200 unieke sporters uit de Achterhoek. Er was ook een team uit Bocholt aanwezig. Bij sport zijn plezier en het meedoen het allerbelangrijkste. Daarom is het ook zo belangrijk dat ‘Achterhoek in Beweging’ een mooi vervolg heeft gegeven aan de Special Olympics van 2018. Een initiatief waar ik als wethouder erg blij van wordt!

Maandag 24 juni was het tijd om een AED-apparaat te plaatsen bij de St. Jozefschool in Loil. AED’s zijn van levensbelang voor de samenleving en het is daarom ook erg goed dat Loil er nu een bij heeft. Daarnaast heb ik die dag ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om deze school te bezoeken. Ik ben door enthousiaste teamleden rondgeleid op deze Daltonschool en heb veel nieuwe indrukken opgedaan. Wat is onderwijs toch een mooi en betekenisvol werkgebied.

Vervolgens had ik een overleg met andere portefeuillehouders Sport in de Achterhoek, zodat we samen kunnen kijken waar we meer kunnen betekenen en bereiken. Daarnaast heb ik een bezoek gebracht aan de tentoonstelling over de voetbalvereniging de Graafschap in het Stadsmuseum in Doetinchem. Een echte aanrader!

Donderdag zijn we met een delegatie uit de Achterhoek afgereisd naar de Nieuwspoort in Den Haag. Daar hebben wij het regionaal sportakkoord ‘Achterhoek in Beweging’ getekend en aangeboden aan Minister Bruins. Gemeentes, provincie, zorginstellingen en bedrijven vinden elkaar in dit akkoord, waardoor we nóg meer kunnen bereiken. Een mooi voorbeeld en (voorlopig) uniek in Nederland. Het was de reis naar Den Haag meer dan waard. De terugreis verliep iets anders dan gepland, want we deden bijna 3,5 uur over de terugtocht over de A12. Dit heeft de (on)bereikbaarheid van onze regio toch maar weer eens aangetoond. Als vervoersmiddel hadden we de spelersbus van de Graafschap tot onze beschikking, wat de reis een stuk aangenamer maakte.

Vrijdag had ik een overleg in het Zone College in Doetinchem. Om voortijdig schoolverlaten te voorkomen is er een gezamenlijke aanpak in de Achterhoek, waar ook gemeente Montferland aan deelneemt. Aansluitend aan dit overleg heb ik ook een bezoek gebracht aan de school en heb ik met betrokkenen gesproken over de ontwikkelingen van het Groene onderwijs in deze regio.

Zondag 30 juni was ik aanwezig bij het K.W.J. Beachvolleybal-toernooi in Stokkum. Dit toernooi vond plaats op de zandbulten van Stokkum en hierbij waren veel jongeren uit de omgeving aanwezig. Het was hartstikke gezellig, met veel muziek en humor.

Naast al deze gebeurtenissen en overleggen, was het op politiek vlak ook een drukke week. Eerder in de week had ik een collegevergadering, later in de week hadden we een erg lange raadsvergadering en tot besluit een Raadsbijeenkomst ter afsluiting van het Raadsjaar. Kortom, een volle, warme en lange week maar wat is wethouder zijn toch mooi om te doen!!