zaterdag 26 oktober 2019

D66 gaat voor kwalitatief hoogwaardige sportvoorzieningen op bereikbare afstand

Afgelopen donderdag was de beeldvormende sessie over de begroting 2020. Er waren veel insprekers over de toekomst van zwembad de Hoevert. Wij kunnen volledig onderschrijven wat veel insprekers aangaven: sport en bewegen is goed voor jong en oud. En er zijn veel mogelijkheden om te sporten in Didam zelf. Het voorzieningenniveau in Didam is goed met twee algemene sporthallen, waarvan één nieuw, een nieuwe turnhal, een tennispark en voetbalcomplex met veel velden en faciliteiten. En al deze sportverenigingen en -faciliteiten worden financieel ondersteund door de gemeente Montferland.

Sport en bewegen is goed voor iedereen

Het stopzetten van de bijdrage aan de Hoevert is ook voor ons een lastig onderwerp. We zien dat er wel degelijk stappen zijn gezet de afgelopen jaren zowel door de beheerder van het zwembad als de verenigingen om de kosten van het huidige complex en de exploitatie te drukken, maar we kunnen ook concluderen dat het slechts lapmiddelen zijn, een pleister op de wond. Het is onverantwoord om nu geen besluit te nemen over het stopzetten van de gemeentelijke bijdrage voor de Hoevert, we weten ook dat er grote investeringskosten gedaan moeten worden binnen afzienbare tijd voor een pand wat meer dan 40 jaar oud is en niet meer voldoet aan de eisen van nu. Het stopzetten van de bijdrage voor de Hoevert zegt nog niks over de zwemvoorzieningen voor inwoners van Didam en omgeving. Onze gemeente financiert al een zwemcomplex in ‘s-Heerenberg, daarnaast is er een goede zwemfaciliteit op nog geen 5 kilometer afstand in Zevenaar. We denken graag mee over hoe inwoners in Didam, die willen blijven zwemmen of sporten, gebruik kunnen maken van de zwem- of sportfaciliteiten in de buurt. Een structurele financiële bijdrage voor een complex wat afgeschreven is en niet meer voldoet vinden wij geen goede oplossing.

We horen ook andere geluiden

Naast alle insprekers en acties van de zwemverenigingen over het stopzetten van de financiële bijdrage, horen we ook andere geluiden. Ook uit Didam. Mensen die het ook niet leuk vinden, maar wel begrijpen dat niet alles door de gemeente kan. Wij vertegenwoordigen ook die mensen. Mensen die erop vertrouwen dat wij hier in de raad de juiste afwegingen maken, die goed zijn voor het algemeen belang van de gemeente. Dus wat u van ons kunt verwachten is dat wij meedenken over goede en kwalitatief hoogwaardige sportvoorzieningen op bereikbare afstand. Dat hebben we altijd aangeven en daar kunt u ons aan houden.

Wilt u ons volledige verhaal lezen over de begroting? Klik dan hier Lef tonen om vooruit te kunnen