zondag 5 juli 2020

D66 Montferland vraagt landelijk aandacht voor lokale bezuiningen

D66 Montferland heeft samen met 26 andere D66 fracties uit Gelderland en op initiatief van D66 Renkum een brief gestuurd naar de landelijke fractie van D66. Wij hebben allemaal grote zorgen over de ontstane onhoudbare financiële situatie in onze gemeenten. Deze is ontstaan door de ontoereikende bekostiging vanuit het Rijk voor taken die de afgelopen jaren bij ons zijn ondergebracht.

Wij hebben de effecten van de Corona crisis hierbij nog niet meegenomen, omdat wij vooralsnog ervan uitgaan dat deze door het Rijk volledig gecompenseerd zullen worden. De Gelderse gemeenten vrezen echter het najaar, wanneer een verdere bezuinigingsronde in gang gezet moet worden ten einde een begroting sluitend te maken en om over meerdere jaren een gezond financieel resultaat te presenteren.

Het einde is bereikt en wij vragen om lokale bezuinigingen te stoppen. Wij weten, dat nog verdere bezuinigingen gepaard zullen gaan met het terugbrengen van de leefbaarheid in onze gemeenten. De kosten daarbij voor de inwoner nog verder zullen stijgen vanwege een hogere heffing van de lokale belastingen. In deze komende crisisjaren voor ons allen een doemscenario.

Wij hopen daarom, dat jullie deze brief in de bijlage als een positieve inbreng kunnen gebruiken tijdens het commissiedebat over Financiële verhoudingen op 2 juli 2020. Meer info kun je ook lezen op de site Stop de Lokale Bezuiningen

Brief Gelderse D66 fracties financiele situatie gemeente