woensdag 4 november 2020

D66 Montferland kritisch over voortgang behalen energiedoelstelling

Samen met acht Achterhoekse gemeenten willen we in 2030 energieneutraal zijn. Uit een recente update van de Energiemonitor blijkt dat de gemeenten samen niet eens in de buurt komen van de gestelde doelen. Van de acht Achterhoekse gemeenten blijkt dat de gemeente Montferland ook nog eens bij de slechts presterende gemeenten te horen.

Tevens lezen we dat De Bloemenbuurt in Didam naast een bijdrage van het Rijk grijpt om de wijk aardgasvrij te maken. Een belangrijk project dat bij zou kunnen dragen aan onze energiedoelstelling. We lijken hier een grote kans te missen. https://www.gelderlander.nl/montferland/krijgt-didam-nog-een-warmtenet~a56d7174/

Ook de energiecooperatie AGEM trekt aan de bel dat er meer werk gemaakt moet worden van de ambitie: “Niet lullen, maar poetsen!”. Niet meer praten over verduurzaming maar doen, zegt Energiecoöperatie Agem Gelderlander 31 oktober 2020

Ook landelijk maken de kabinetsadviseurs zich ernstig zorgen over het behalen van de doelstellingen. Extra maatregelen zijn noodzakelijk. Ondanks coronacrisis worden klimaatdoelen niet gehaald: ‘Snel extra maatregelen nodig’ Gelderlander 30 oktober 2020

De fractie van D66 maakt zich zorgen over de voortgang met betrekking tot het halen van de energiedoelstelling. Tijdens het vragenuurtje van de raad op 29 oktober stelde D66 dan ook een kritische vraag aan de wethouder. Wethouder van Halteren hield zich op de vlakte en benadrukte dat het initiatief nu bij de marktpartijen ligt om nieuwe projecten te ontplooien en dat de gemeente Montferland daarvoor niet zelf het initiatief neemt. D66 zal geen genoegen nemen met dit antwoord en beraad zich op verdere stappen om de ambitie die de gemeente Montferland heeft afgesproken in de regio ook verder vorm te geven. Ook binnen de RES Achterhoek.