woensdag 25 november 2020

Wethouder Mijnen vraagt aandacht voor geweld tegen vrouwen

Van 24 november tot 10 december 2020 kleurt de Düffels Möll in Stokkum oranje. Hiermee vraagt de gemeente Montferland aandacht voor geweld tegen vrouwen. Een thema dat door de coronacrisis actueler is dan ooit, wereldwijd zijn de meldingen van huiselijk geweld enorm toegenomen, ook hier in Nederland. Maar geweld tegen vrouwen gaat over meer dan dat. Er is straatintimidatie, stalking, cybergeweld of seksuele intimidatie op werk, school of in de horeca. Ook daar voeren we de komende weken actie tegen. Vooral omdat vrouwen die hiermee te maken hebben geen aangifte doen. Omdat ze zich schamen, niet serieus genomen voelen of omdat ze denken dat het toch niet helpt. Dit taboe willen we doorbreken, zodat vrouwen en meisjes geweld gaan melden.

In Nederland is er meer dan ooit tevoren aandacht; meer dan 200 gemeenten, 9 provincies en tientallen organisaties doen mee door een gebouw of object oranje uit te lichten, een Orange the World vlag uit te hangen of op sociale media aandacht te vragen. En niet alleen overheden en organisaties kunnen iets doen; iedereen kan helpen! Als we ons allemaal samen inzetten, kunnen we vrouwen die in een geweldssituatie zitten steunen om te melden, de eerste stap om geweld te ontworstelen.

Wethouder Ruth Mijnen, zelf woonachtig in Stokkum geeft in een filmpje een toelichting waarom zij hier aandacht voor vraagt namens de gemeente Montferland. Het filmpje vind je hier Wethouder Mijnen over de actie Orange de world