zaterdag 23 januari 2021

Gemeente Montferland treedt op tegen overlast hondenopvang

De afgelopen weken ontstonden er ernstige zorgen over de situatie bij Zalikas, een hondenopvang in Loerbeek uit oogpunt van corona. Er komen veel mensen, uit alle hoeken van het land, en ook uit Vlaanderen, die onderling te weinig afstand houden. Daarnaast en los hiervan is Zalikas verwikkeld in lopend handhavingstraject vanwege (jarenlange) overlast en omdat ze in strijd handelen met de geldende woonbestemming.  In overleg met het Openbaar Ministerie is daarom gekozen voor afsluiting van een deel van de Noordermarkweg voor alle verkeer tot 1 maart. Het gaat om het deel tussen de Stillewaldweg en de Broekweg, het deel waar Zalikas ligt. Natuurlijk met uitzonderingen voor de aanwonenden, leveranciers e.d. De afsluiting is vrijdag 22 januari ingegaan. Er worden borden geplaatst en aan beide zijden zullen er verkeersregelaars staan.

D66 Raadslid Mark Heebing, zelf woonachting in Beek kreeg afgelopen weken meerdere signalen dat elke zaterdag meer dan 30-35 auto’s langs de kant van de berm staan en gezinnen in grote getallen langs de kant van de weg staan te wachten om een hond te kunnen ophalen. Hij maakte er melding van bij de burgemeester die zelf gaat over de orde en veiligheid in de gemeente.

Het toeval wilde dat D66 fractievoorzitter Freddy van Dijken afgelopen zaterdag zelf getuige was van de chaos, toen hij een dag met boa Leo Arends op stap was:
“Het meeste indruk maakt een melding in de middag om te gaan kijken in Loerbeek. Daar staan meer dan 35 auto’s langs de kant van de weg bij een hondenkennel. Uit heel Nederland komen mensen kijken naar net aangekomen honden en puppy’s uit Bulgarije. Deze zaterdag is het ophaaldag. Dit is al een langslepend dossier en zowel Leo, diverse collega’s als andere instanties hebben al meerdere keren de situatie bekeken. Ook via de politiemeldkamer komen er meldingen binnen, omdat er ook getwijfeld wordt of de corona-regels worden overtreden. Na overleg met de politie besluiten we ter plekke te gaan kijken en de eigenares aan te spreken. En dan zie je ook welke keuzes een boa ter plekke moet maken. Want wat is de overtreding die hier gepleegd wordt en wat kan je nu doen in de wetenschap dat het lopende kwestie waar al veel collega’s mee bezig zijn. “

Afgelopen week spraken Mark en Freddy samen met wethouder Gerritsen, die over handhaving gaat. Het is mooi te constateren dat er nu met spoed ingegrepen wordt door zowel de gemeente als de politie en er in ieder geval een tijdelijke maatregel is om de buurt weer rust te bieden. De fractie van D66 zal ook vanuit dierenwelzijn de zaak in de gaten houden.

Een nieuwsartikel lees je hier: Omroep Gelderland