zondag 24 januari 2021

Oproep D66-bestuurders: Lef en ruimte voor het onderwijs!

In het onderwijs wordt keihard gewerkt om onze kinderen ook in deze tijd van goed onderwijs te voorzien. Maar na een jaar is de rek eruit. Onderwijsbestuurders uit het land vragen, met het oog op het onderwijs en coronadebat van aanstaande maandag de politiek om ruimte en perspectief, nú en ná de corona crisis. Vandaag is het de internationale dag van het onderwijs, onderwijs moet voor iedereen toegankelijk zijn en blijven. Juist nu ook in deze coronatijd.

Zowel wethouder Ruth Mijnen als fractievoorzitter Freddy van Dijken ondertekenden de oproep. Ruth heeft een lange onderwijs carrière op het mbo o onderwijs gehad, dus weet als geen ander dat je aandacht moet hebben voor de leerling. Freddy, werkzaam als docent op het hbo, ziet nu dagelijks de druk en de zorgen van de student en uitzichtloosheid waar de studenten mee worstelen.

De hele oproep van D66 bestuurders lees je hier: Oproep D66 bestuurders

INTERNATIONALE DAG VAN HET ONDERWIJS (VN)

Het recht op onderwijs is vastgelegd in artikel 26 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. De verklaring roept op tot gratis en verplicht basisonderwijs. Het Verdrag inzake de rechten van het kind, dat in 1989 is aangenomen, gaat verder en bepaalt dat landen het hoger onderwijs voor iedereen toegankelijk moeten maken.

Onderwijs is de sleutel tot duurzame ontwikkeling

Toen zij in september 2015 de Agenda voor duurzame ontwikkeling 2030 goedkeurde, erkende de internationale gemeenschap dat onderwijs essentieel is voor het welslagen van alle 17 doelstellingen. Doel 4 van de Agenda voor duurzame ontwikkeling is met name om tegen 2030 “inclusief en rechtvaardig kwaliteitsonderwijs te waarborgen en de mogelijkheden voor een leven lang leren voor iedereen te bevorderen”.