maandag 22 februari 2021

Montferland renoveert Joodse begraafplaats

Heemkundekring ’s-Heerenberg en Huis Bergh zijn vandaag begonnen met de kapwerkzaamheden op de Joodse begraafplaats in ’s-Heerenberg. Een extern bedrijf verwijdert een aantal monumentale bomen van de begraafplaats. Het verwijderen van de bomen is slechts het begin van de totale renovatie van de begraafplaats. Er komen er namelijk ook nieuwe looppaden, een nieuw hekwerk en informatieborden. De begraafplaats moet onderdeel worden van een educatieve stadswandeling. In overleg met het Nederlands Israëlitische Kerkgenootschap (NIK) is op 17 december bepaald welke bomen verwijderd worden. Huis Bergh coördineert de komende periode de snoei- en kapwerkzaamheden. Voor de te verwijderen monumentale bomen is een kapvergunning aangevraagd. Conform het bomenbeleidsplan plant men ter compensatie nieuwe bomen bij de bosrand net voor de begraafplaats.

Foto’s van de werkzaamheden:

De Joodse Begraafplaats aan de Zeddamseweg in ’s-Heerenberg krijgt een flinke opknapbeurt.

Daarbij wordt rekening gehouden met Joodse wet- en regelgeving, door bijvoorbeeld bomen te verwijderen van de begraafplaats. Het initiatief om de begraafplaats op te knappen ontstond vanuit de gemeenschap van ‘s-Heerenberg in april 2019. Toen vond het eerste overleg plaats tussen de gemeente Montferland, Kasteel Huis Bergh, het Nederlands Israëlitische Kerkgenootschap (NIK) en de Heemkundekring Bergh. “De huidige toestand van de Joodse begraafplaats heeft ons erg aangedaan, het ziet er onverzorgd en ontoegankelijk uit”, vertelt Frits Frauenfelder van de Heemkundekring Bergh. “De begraafplaats maakt een belangrijk deel uit van de Joodse geschiedenis in de 18e, 19e en 20e eeuw. Daarom slaan wij onze handen ineen om de begraafplaats weer een eerbieding aanzien te geven, volgens de Joodse wettelijke regels.” Dat betekent ook het snoeien en vervolgens kappen van de vele bomen die er gegroeid zijn.

De begraafplaats moet onderdeel worden van een educatieve stadswandeling. Informatieve borden vertellen een duidelijke boodschap aan bezoekers. Met daarop aandacht voor de belangrijke Joodse geschiedenis in ’s-Heerenberg en de Tweede Wereldoorlog. “Andere thema’s waar we aandacht voor vragen zijn de gevolgen van racisme, uitsluiting en vooroordelen,” legt verantwoordelijk wethouder Ruth Mijnen uit. “We trekken het dus breder en kijken naar het verleden, het heden en de toekomst. Ik wil het basisonderwijs hierbij betrekken, waarbij lessen gecombineerd worden met een bezoek aan de begraafplaats.”

De totale kosten voor het opknappen zijn geraamd op €41.350. Hieronder vallen onder andere het kappen van de bomen, het aanleggen van looppaden, het vervangen van het hekwerk en het plaatsen van de informatieborden. De kosten worden betaald door middel van diverse subsidies, een bijdrage van het NIK en door het benaderen van fondsen voor een eenmalige bijdrage. “Het jaarlijkse onderhoud wordt uitgevoerd door de serviceclub van ’s-Heerenberg. Op deze manier wordt de begraafplaats een gezamenlijke verantwoordelijkheid,” sluit Mijnen af.

Een van de doelstellingen van de Heemkundekring Bergh is het behouden van alles gerelateerd aan cultuur en historie in de oude gemeente Bergh. De Joodse medeburgers namen vele decennia deel van de Berghse samenleving, vandaar de actieve rol van de Heemkundekring in het opknappen. Huis Bergh werkt mee aan de opknapbeurt vanuit een oude overeenkomst tussen Stichting Huis Bergh en de Nederlandse Israëlitische gemeente Doetinchem.

Regio 8 maakte al eerder een reportage over de joodse begraafplaats met ook wethouder Mijnen aan het woord: Montferland renoveert Joodse begraafplaats