maandag 8 maart 2021

Internationale vrouwendag: Spreek je uit!

Vandaag is het 8 maart. Een dag waarin wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor de rechten vrouwen. Iets waarvan in Nederland te snel wordt aangenomen dat het hier wel goed zit. Helaas, niets is minder waar.

De Groene Amsterdammer en de Universiteit van Utrecht hebben een onderzoek gepubliceerd over seksistische bejegeningen van vrouwelijke politici in sociale en traditionele media. Vrouwelijke volksvertegenwoordigers krijgen erg veel haatberichten en op dit vervelende lijstje, Sigrid Kaag met stip op plek één. Een akelige tweet per kwartier op z’n minst. Het is puur seksisme, bedreigingen en intimidatie tegenover vrouwelijke volksvertegenwoordigers. Uit internationaal en verwant onderzoek blijkt dat vrouwelijke politici disproportioneel meer online haat over zich heen krijgen in vergelijk met mannelijke politici en ook dat dit wat doet met al die vrouwen, psychologisch geweld werkt ondermijnend voor het werk wat je uitvoert en levert angst op.  De titel van een column in de Trouw van zaterdag 6 maart is; “Het ergste wat je in de politiek kunt doen is vrouw zijn”.

Dit zou ons allen aan moeten gaan, niet alleen vrouwen en niet alleen D66 maar juist over alle politieke partijen heen. Er zijn vier vrouwelijke lijsstrekkers van de grotere partijen en op bijna alle kieslijsten staan vrouwen.

Schijnbaar is ook in Nederland het feit dat een vrouw zich uitspreekt met een sterke mening en ambitie toont, het startsein voor seksisme en haat. Goedbedoelde adviezen in de zin van; ‘zet die knop maar uit”, “niets van aantrekken”, “alles wat je aandacht geeft groeit” etc. maakt dat het voor veel vrouwen een eenzame strijd is. We moeten ons dan afvragen wat dit doet met jonge vrouwen die overwegen om politiek actief te worden? Willen we dit?

Daarom, we moeten ons hier tegen uitspreken en blijven uitspreken. Allemaal, man, vrouw en van alle politieke kleuren.

Spreek je uit!

Zaterdag heeft Sigrid Kaag afgetrapt met een indringende oproep aan alle jonge vrouwen, laat je niet kleineren, droom groot en spreek je uit! Bekijk het filmpje via  ”We hebben een lange weg te gaan”

Zondag herhaalde zij dit in het programma Buitenhof en sprak ook haar collega minister Ferd Grapperhaus (CDA) zich tegen uit deze online haat en seksisme.

Vandaag doe ik een oproep aan eenieder die dit leest. Spreek je uit, benoem het en laten we zorgen dat ook lokaal vrouwen veilig, vrij van seksisme en haat, politiek actief kunnen worden of een andere droom kunnen najagen.

Ruth Mijnen

Wethouder Gemeente Montferland